Langkau ke kandungan utama

KONVOI KEHIDUPAN KOH SARAI & HAT YAI SMK KEPALA BATAS

Pada bulan November 2013 yang lalu,ketika masyarakat Malaysia keturunan India
menyambut perayaan Deepavali,kami bersama family guru-guru SMK KEPALA BATAS
berkonvoi mencari erti kehidupan di Thailand

Bertolak dari tempat berkumpul di R&R Gurun hala utara,Konvoi yang diketuai Cikgu Rahim
sampai di Pekan Changloon untuk urusan membeli insuran Thailand dan pertukaran wang.
Konvoi sampai di Sempadan Malaysia Thailand pada tengahari.Ramai sungguh rakyat Malaysia
yang ingin ke Thailand.Mengambil masa kurang lebih satu jam,segala urusan selesai.Kami
menyambut dan membawa konvoi ke destinasi yang pertama.

KUACHAYAT HALAL RESTAURANT

Kami menjamu selera tenghari di restoran Kuachayat,lebihkuran 20KM dari sempadan atau
1KM ke Pekan Chalung,Thailand.Hidangan kami adalah masakan thai yang terdiri dari
sup daging thai,sayur,campur,telur bungkus dan lain lain juadah lagi. Juadah yang dihidangkan
sungguh menyelerakan tekak kami yang lapar dan mengidam masakan ori Thai.

Bagan Jai Thaephe (Thung Rin)
Kami sampai di Bagan Jai pada pukul 3 ptg. Disepanjang jalan kami menyaksikan suasana
jalanraya yang "tidak" normal seperti di Malaysia.Motosikal yang diubahsuai,seperti
motorsikal "peniaga aiskrim" adalah menjadi salah satu pengankutan utama bagi penduduk
kurang mampu Thai membawa family ke pekan atau ke sesuatu destinasi.Sebuah bot panjang
siap sedia menanti kami disana.
Bot kami mudik ke muara sungai untuk ke Pulau Sarai atau Koh Sarai.Cuaca amat tenang dan laut
tidak berombak.Jeti yang biasa digunakan,tidak dapat didekati kerana air kian surut.Kami ke jeti
dibelakang pulau.

KOH SARAI
Sebuah perkampungan nelayan yang sangat daif dari segi kemudahan asas.Sekitar 51 keluarga
sahaja yang mendiami pulau tersebut. Disini jarang kita lihat anak anak muda,kebanyakkan warga
emas dan kanak kanak di bawah 12 tahun yang menjadi majorati penduduk.Terdapat sebuah masjid
untuk penduduk yang terdiri dari 100% umat Islam.
Sarai atau nama asalnya adalah dari pokok serai.Selepas tahun 1909 ,pulau ini diperintah oleh
Kerajaan Thailand.Sebelum ini Pulau Sarai dan Wilayah Satun sehingga ke Wilayah Trang adalah
wilayah dibawah kekuasaan kerajaan Kedah Lama. Mengikut sejarah melayu Kedah,wilayah
selatan Thailand adalah dibawah jajahan Kerajaan Kedah Lama.Selepas Perjanjian Bangkok
pada tahun1909 wilayah wilayah dibawah kerajaan Kedah Lama telah dibahagi bahagi oleh
British kepada Siam dan Tanah Melayu.
Koh Sarai mempunyai pantai yang unik.Salah satunya sebuah benteng pasir yang terpanjang
didunia wujud di pulau ini.Manakala pasir pantainya pula berwarna hitam.Oleh itu kekadang
kita menyangkakan air lautnya kotor,SEBENARNYA TIDAK.
Kemudahan chalet disini tidaklah begitu baik dan sempurna.Terdapat chalet di muka air tetapi
tiada kemuhan bilik mandi dan tandas.Manakala chalet didarat pula dalam proses dinaik pulih
Makanan Laut
Makanan laut disini amat sedap dan segar. Konvoi kami makan BBQ sampai puas.Juadah seperti
ketam,udang dan ikan segar amat menyelerakan.Hidangan istimewa adalah siput yang kami
kutip sendiri di benteng pasir ketika air surut.
Semalaman di pulau ini membuat kami ,mengisafi diri betapa kelebihannya kita dibumi Malaysia.
Kita hidup serba kemudahan berbandingkan saudara seagama kita dibumi Thailand.Masyarakat
disini selalu memuji Malaysia dan kemakmuran Malaysia.
Memancing
Aktiviti memancing pantai adalah aktiviti yang amat sesuai disini. Disamping memancing di jeti
kita boleh menaiki sampan.Bila air surut kita boleh mencari siput atau kepah di benting pasir.

HAT YAI
Kami sampai di Hat Yai pada pukul 2ptg. Setibanya di Hat Yai kami langsung check in di hotel
Beza sungguh Hat Yai berbanding Koh sarai. Sebuah kota yang moden TETAPI tidak semoden
bandar bandar di Malaysia.
Terasa kehidupan normal kembali setibanya dibilik penginapan. Hotel lebih kurang 4 bintang ini
amatlah bersih dan dikelilingi taman bunga yang mendamaikan hati kami yang bergolak ketika
di Koh Sarai.
Anak-anak kecil mula memakai sut mandi untuk ke kolam renang.Selepas sahaja menjamu selera
mula seorang demi seorang terjun ke kolam.

KLONG HAE
Pada sebelah petang selepas solat mahgrib ,konvoi menaik "tut tut" ke Pasar Terapung. KLONG
HAE FLOATING MARKET HAT YAI unitnya kerana peniaga menjual makanan diatas perahu.
Terdapat juga pasar yang menjual pakaian dan barang barang lain.

ASEAN TRADE MARKET
Sebuah pusat membelibelah yang seakan akan pasar malam di Malaysia.Banyak barangan murah
yang dijual disini.Anda kena berani dan pandai tawar menawar.

PASAR BERHAMPIRAN LEE GARDEN
Hari ketiga kami,selepas b'fast,anak anak kecil mula terjun ke kolam mandi.Berjam jam mandi,sampailah
waktu untuk check out. Sebelum balik ke Malaysia kami sekali lagi buat FINAL SHOPPING.
LEE GARDEN
Adalah terpat pertama yang kami tuju.disekitar hotel Lee Garden kami menjelajah banyak kedai
Berbagai jenis barangan yang harganya sangat murah.
MARKET PLAZA
Selepas itu kami ke Market Plaza.Ini adalah tempat terakhir kami di Hat Yai. Antara barang yang
kami beli adalah POWER BANK YAOBOO .harganya separuh dari harga di Malaysia.
Dannok
Kami sampai di Dannok pada jam 8 malam.Shopping terakhir adalah barangan dapur.
selesai sudah,waktu untuk kami berpisah.
BERSALAMAN DAN MENGUCAPKAN SELAMAT.

KONVOI ini kami namakan konvoi MENCARI ERTI KEHIDUPAN .
Kami diuji dengan berbagai kepahitan. kami menyaksikan sebuah kehidupan yang terlalu
asing dibumi Malaysia. Kami bersatu setia kawan.

Kepada FAMILY SMK KEPALA BATAS, Travel Blog Malaysia Thailand memohon sejuta
KEMAAFAN diatas segala kekurangan. Anda group yang BEST.

DEDIKASI UNTUK SEMUA

MUHAMMAD AMIRUL FAIZ BIN ADNNAN
MUHAMMAD AQIL FARHAN BIN ADNNAN

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BORANG TM6 TM2 DAN TM3 THAILAND

TM6 THAI Borang TM6 , Borang TM2 dan Borang TM3 ke Thailand. Borang apakah itu ? Ramai yang dok keliru dengan borang ini. 1. Borang TM6 atau white card . Ada dua keratan yang perlu diisi. - keratan Arrival Card dan Departure Card, kena isi dua dua. - Arrival Card disimpan oleh Imigresen Thai. - Departure Card disimpan bersama passport atau border pass. - Departure Card MESTI diserahkan sewaktu keluar dari Thai. Disertakan bersama Passport semasa stamping. - JIKA HILANG , sila lapor ke Pejabat Imigresen atau tahan telinga kena maki ( hahaha ) Oleh itu ambil gambar passport dan TM6 simpan didalam HP sebagai bukti jika hilang. Borang TM2 dan TM3 dicopy dari  https://www.riderchris.com/ 2. TM2 adalah borang maklumat kenderaan. - Borang ini boleh didapati di Pejabat Imigresen Thai. - Diisikan dan diserah kepada Pegawai Imigresen Thai untuk mendapat pengesahan semasa stamping passport. - Serahkan semasa pulang ke malaysia kepada Pegawai Imigresen Thai semasa stamping P

LOKASI MENARIK DI PAK BARA SATUN THAILAND

Lokasi Menarik di Pak Bara Satun Thailand untuk dilawati. Persiapan untuk masuk Thailand melalu Wang Prachan, Satun menggunakan Passport ( MAY 2022 ) a. Thai Pass link https://land.tp.consular.go.th / DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran  DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran c. Insuran kenderaan ( Por Ror Bor & Voluntary ) d. Geran kenderaan e. TM6 TM2 TM3 Untuk memudahkan urusan sila klik link berikut https://wa.me/60196664087 ( Malaysia ) https://wa.me/6598505125 ( Singapura ) Border Pass  ( MAY 2022 ) a. Tempuh melawat 3h2m ( Tempuh 30 hari sejak July 2022 ) b. Tiada Thai Pass dan Insuran Covid  DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran c. Insuran kenderaan ( Por Ror Bor & Voluntary ) d. Geran kenderaan e. TM6 TM2 TM3 INSURAN KENDERAAN https://wa.me/60196664087 ( Malaysia ) https://wa.me/6598505125 ( Singapura ) 1. Wang Kelian Immigration, Customs, Quarantine and Security (ICQS) Complex +60 9-945 6328 https://maps.app.goo.gl/ayF7

Apa Ada Di Pak Bara Satun Thailand

Apa Ada Di Pak Bara Satun Thailand ? Macam mana nak pi kePak Bara ? Ini soalan lazim yang sering ditanya oleh pembaca. Mai aku nak cerita kat hangpa. Anda WAJIB lalu dan singgah di  CJS SATUN 406 Kedai milik Akitivis Bahasa Melayu Satun. Dikenali kalangan bikers dan rider Malaysia Singapura dan Asean. Kerana Banyak membantu mereka yang ditimpa musibah tanpa sebarang bayaran. CJS SATUN 406 1. Pos Imigresen Wang Kelian. Hangpa klik pautan ini.  Wang Kelian Ke Pak Bara 2. Pak Bara View, mercu tanda Pak Bara berlatarkan Ikan Maling dan Laut Andaman. Tempat santai seisi keluarga. Bermula jam 3.00 pm ada gerai menjual makanan. Pasar Malam pula setiap Sabtu dan Ahad adalah kemuncak pasar malam. Pautan Maps :  Pak Bara View Point Pak Bara View Point 3. Makanan Laut dan Makanan Thai yang ori. Dah enam tahun di Pak Bara dan sekitar Satun. Kedai terbaik Nava Seafood. Alasannya 100% HALAL . Arak tidak dibenarkan masuk ke Kedainya. Berbeza dengan kedai-kedai lain.TAPI ikut su