Langkau ke kandungan utama

KOH LIPE - AKTIVITI

KOH LIE SNORKLING ACTIVITY   


Snorkeling

Koh Lipe mempunyai banyak tempat untuk aktiviti sukan snorkeling dikebanyakkan pantai disana, tetapi untuk menikmati keindahan coral yang terbaik dapat dilihat jika kita menjelajahin ke pulau-pulau sekitarnya.

Berhampiran Pantai Sunrise ( Sunrise Beach) di Koh Lipe terdapat sebuah taman coral yang indah untuk dinikmati.Koh Kra salah satu pulau yang indah dengan pemandangan coralnya dan Koh Usen juga tidak kurang indahnya.
Pantai Sunset mempunyai beberapa taman-taman karang kecil yang hebat, tetapi sesuai untuk dinikmati pada air pasang sahaja. Untuk keselamatan; perenang juga perlu menggunakan 'Fin" (sirip) di kawasan ini, kerana arus adakala boleh menjadi kuat.

AWAS!!!
Berhati-hati ketika melakukan aktiviti snorkeling dikawasan laluan bot yang sibuk berhampiran Pantai Pattaya.Kaawasan paling selamat adalah di sebelah kiri pantai, di hadapan Bundhaya resort. Awasi menyedari persekitaran anda apabila snorkeling atau menggunakan perkhidmatan "tour guide" bagi menjamin keselamatan anda. (masalah komunikasi juga salah satu penghalang)
Akan tetapi pihak Pengurusan Taman Negara telah mengesetkan kawasan untuk aktiviti snokelling.Disebelah timur.bermula dari taman Koh Rawi telah direntang tali di sepanjang terumbu agar memberi keselesaan untuk aktiviti snorkel.
Para snorkel boleh juga menjalankan aktiviti ini di Koh Bu Tang dan kawasan terumbu karang Sting Ray City. Kejernihan air yang biru memudahkan anda untuk melihat ikan ikan pari berenang.Monkey Bay juga sama dengan Sting Ray City tetapi keadaan lautnya lebih curam dan mencabar. Koh Lokoi dikelilingi oleh 90 ekar karang yang cetek, menawarkan suatu pandangan yang menakjubkan, sekali dalam seumur hidup.
Anda boleh menyewa peralatan snorkel di kedai disekitar Walking Street Koh Lipe.Caj yang sekitar 50 baht untuk topeng dan snorkel, dan 50 baht untuk fins sehari.

Koh Lipe Snorkling Activity


Menyelam ( Diving)

Koh Lipe terletak di kawasan salah satu  taman-taman laut negara yang terbesar di Thailand.Terdapat perbagai jenis karang.Antaranya  karang lembut, batuan batu, taman-taman karang dan juga bangkai kapal menanti penyelam. Anda boleh melihat jerung paus, pari kola, ular laut dan seribu makhluk lain. Anda akan kagum dengan bongkah batu gergasi , batu-batu besar dan rak karang yang beselerah dibawah sana.

Industri menyelam Lipe berkembang dan membangun, menawarkan bot lebih laju, peralatan yang lebih baik, dan lebih banyak perkhidmatan ditingkatkan setiap tahun. Terdapat banyak kedai untuk peralatan menyelam. Menu dan perkhidmatan menyelam disediakan dengan pelbagai bahasa, Terdapat  dalam bahasa Inggeris, Perancis, Sepanyol, Jerman, Sweden, Bahasa Melayu, Thai, Kantonis dan Mandarin. Aktiviti ini sesuai untuk mereka yang berpengalan dan tidak mempunyai. Mereka menawarkan perkhidmatan yang mesra untuk  mendapatkan atau memperbaharui lesen PADI anda.

Koh Lipe dikelilingi oleh pulau-pulau yang kecil, jurang dalam dan singkapan batu tenggelam, menawarkan habitat yang baik untuk kehidupan laut. Tempat yang menjadi kegemaran bagi nelayan tempatan adalah Stonehenge atau Eight Mile Rock.Terdapat banyak ikan yang menjadikan tempan kehidupan kerana kedalaman. Disekitar Koh Sawang, Koh Phung dan Koh Tong. Terdapat bangkai kapal Yong Hua (tinggalan kapal nelayan Thailand yang tenggelam di kawasan itu pada tahun 1996).Tempat ini juga sangat sesuai untuk aktiviti scuba diving.

KOH LIPE - CORAL


 More Things To Do

Salah satu perkara yang terbaik untuk dilakukan di Koh Lipe adalah island hopping dengan bot panjang atau Chao Lay Longtail Boat.  Anda boleh menyewa bot untuk membawa anda di sekitar pulau, atau pengankutan anda ke pantai yang lain. Anda boleh menyeberangi selat dan menghabiskan waktu petang di Koh Adang. Lawatan sehari disediakan untuk pulau-pulau lain di Nusantara, termasuk Koh Rawi dan Koh Tong. Sekitar berdekatan Koh Adang, anda boleh singgah dan menjelah hutan untuk melihat kecantikan Pirate Falls dan mendapatkan mencari indah Lipe dari Chado Cliff (Viewpoint). Anda boleh menjamu selera makan tengah hari dan bertemu dengan beberapa monyet nakal di Koh Tong.

URUT
Urut Thailand sangat popular. Anda boleh berehat dan bersantai disamping membantu menyembuhkan atau memulihkan fleksibiliti. Terdapat banyak spa dan pusat urut di seluruh pulau ini, dari urutan di pantai untuk rawatan penuh  mewah di Spa.

Ocean Kayaking
Jika anda ingin menguji kekuatan tangan anda di Ocean Kayaking, anda boleh menyewa sebuah di beberapa kedai-kedai alatan menyelam atau resort di kebanyakkan pantai. Berkayak di sekitar Pulau Lipe boleh dilakukan dalam beberapa jam, tetapi anda harus mendapatkan nasihat dari tour guide,atau penyewa kayak  mengenai arus dan air pasang surut sebelum menuju keluar.
Jangan lupa pakaian keselamatan.

Perlayaran
Koh Lipe menawarkan pengalaman Pelayaran kepada sesiapa sahaja.Samada anda orang baru atau telah berpengalaman. Beberapa kursus dan lawatan sehari ditawarkan. Anda boleh berlayar sehari suntuk atau melakukan aktiviti snorkeling dan makan tengah hari di pulau, atau mengambil kursus lima hari untuk mendapatkan pensijilan krew kapal.

Berjalan Dan Hiking
Berjalan d Jika anda mahu besantai disekitar pulau, anda boleh meronda ronda melalaui laluan pejalan kaki atau meredah hutan tropika.dapat khidmat tour guide untuk mengelak sesat. Sebaiknya keluar awal pagi,bagi mengelakkan kepanasan di tengah hari.Jangan lupa bawa air minuman secukupnya.Untuk menikmati pendakian yang menyeronokkan ,anda menyusuri Walking Street membawa anda jauh ke Pantai Pattaya.Dari laluan berpasir kepada laluan berbatu dan laluan pantai. Sebuah jambatan yang menghubungkan lalu pendakian bukit dan dipuncak sana anda dapat menikmati keindahan pulau . Beberapa laluan di kawasan itu akan membawa anda ke Pantai Sunset, pusat bandar, atau kembali ke Pantai Pattaya. Anda boleh melihat dari jauh Princess 'Palace (kemudahan untuk keluarga diraja Thailand)

Membeli-belah:
Pusat bandar ,kawasan pelancongan, Walking Street, kini berkembang pesat dalam rangkaian seluruh lorong berturap dan laluan pejalan kaki. Kebanyakan kedai-kedai ini menjual barangan keperluan atau cenderahati Kedai-kedai, restoran-restoran, kedai-kedai kopi dan bar telah tersebar di seluruh pulau. Terdapat beberapa tempat yang menawarkan perbuatan tempatan atau kraf.

Aktikel Berkaitain
1. Persedur Memandu Kereta Ke Thailand
2. Panduan Kepada Family Ke Koh Lipe
3. Panduan Melawat Satun ( Koh Lipe )
4. Koh Lipe - KEMUDAHAN
5.Koh Lipe -PANTAI
6.Koh Lipe - Panduan Ke sana







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BORANG TM6 TM2 DAN TM3 THAILAND

TM6 THAI Borang TM6 , Borang TM2 dan Borang TM3 ke Thailand. Borang apakah itu ? Ramai yang dok keliru dengan borang ini. 1. Borang TM6 atau white card . Ada dua keratan yang perlu diisi. - keratan Arrival Card dan Departure Card, kena isi dua dua. - Arrival Card disimpan oleh Imigresen Thai. - Departure Card disimpan bersama passport atau border pass. - Departure Card MESTI diserahkan sewaktu keluar dari Thai. Disertakan bersama Passport semasa stamping. - JIKA HILANG , sila lapor ke Pejabat Imigresen atau tahan telinga kena maki ( hahaha ) Oleh itu ambil gambar passport dan TM6 simpan didalam HP sebagai bukti jika hilang. Borang TM2 dan TM3 dicopy dari  https://www.riderchris.com/ 2. TM2 adalah borang maklumat kenderaan. - Borang ini boleh didapati di Pejabat Imigresen Thai. - Diisikan dan diserah kepada Pegawai Imigresen Thai untuk mendapat pengesahan semasa stamping passport. - Serahkan semasa pulang ke malaysia kepada Pegawai Imigresen Thai semasa stamping P

LOKASI MENARIK DI PAK BARA SATUN THAILAND

Lokasi Menarik di Pak Bara Satun Thailand untuk dilawati. Persiapan untuk masuk Thailand melalu Wang Prachan, Satun menggunakan Passport ( MAY 2022 ) a. Thai Pass link https://land.tp.consular.go.th / DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran  DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran c. Insuran kenderaan ( Por Ror Bor & Voluntary ) d. Geran kenderaan e. TM6 TM2 TM3 Untuk memudahkan urusan sila klik link berikut https://wa.me/60196664087 ( Malaysia ) https://wa.me/6598505125 ( Singapura ) Border Pass  ( MAY 2022 ) a. Tempuh melawat 3h2m ( Tempuh 30 hari sejak July 2022 ) b. Tiada Thai Pass dan Insuran Covid  DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran c. Insuran kenderaan ( Por Ror Bor & Voluntary ) d. Geran kenderaan e. TM6 TM2 TM3 INSURAN KENDERAAN https://wa.me/60196664087 ( Malaysia ) https://wa.me/6598505125 ( Singapura ) 1. Wang Kelian Immigration, Customs, Quarantine and Security (ICQS) Complex +60 9-945 6328 https://maps.app.goo.gl/ayF7

Apa Ada Di Pak Bara Satun Thailand

Apa Ada Di Pak Bara Satun Thailand ? Macam mana nak pi kePak Bara ? Ini soalan lazim yang sering ditanya oleh pembaca. Mai aku nak cerita kat hangpa. Anda WAJIB lalu dan singgah di  CJS SATUN 406 Kedai milik Akitivis Bahasa Melayu Satun. Dikenali kalangan bikers dan rider Malaysia Singapura dan Asean. Kerana Banyak membantu mereka yang ditimpa musibah tanpa sebarang bayaran. CJS SATUN 406 1. Pos Imigresen Wang Kelian. Hangpa klik pautan ini.  Wang Kelian Ke Pak Bara 2. Pak Bara View, mercu tanda Pak Bara berlatarkan Ikan Maling dan Laut Andaman. Tempat santai seisi keluarga. Bermula jam 3.00 pm ada gerai menjual makanan. Pasar Malam pula setiap Sabtu dan Ahad adalah kemuncak pasar malam. Pautan Maps :  Pak Bara View Point Pak Bara View Point 3. Makanan Laut dan Makanan Thai yang ori. Dah enam tahun di Pak Bara dan sekitar Satun. Kedai terbaik Nava Seafood. Alasannya 100% HALAL . Arak tidak dibenarkan masuk ke Kedainya. Berbeza dengan kedai-kedai lain.TAPI ikut su